Changes.... - Reisverslag uit Arrowtown, Nieuw Zeeland van justinenhanneke - WaarBenJij.nu Changes.... - Reisverslag uit Arrowtown, Nieuw Zeeland van justinenhanneke - WaarBenJij.nu

Changes....

05 Mei 2013 | Nieuw Zeeland, Arrowtown

Met de laptop op schoot, chilloutfit aan en lekker warm voor de open haard, zit ik hier mijn verhaaltje te schrijven. Centrale verwarming doen ze hier niet aan en nu de herfst zijn eerste winterkuren laat zien, is dit een van mijn favoriete plekken.
Terwijl jullie in Nederland van de eerste zonnestralen genieten, geniet ik van de nachtelijke vorst die ‘s ochtends een mooi uitzicht geeft als het smelt op het gras. Of van de sneeuw op de toppen van de bergen , te zien vanuit onze werkplek, terwijl het zonnetje in mijn gezicht schijnt. De kleuren van de herfst zijn hier prachtig en de beginnende herfstdagen zijn als de lente in Nederland.
Over de schoonheid van de natuur om ons heen valt absoluut niets te zeggen, maar van de kou wel. Met de weet dat deze kou de komende tijd op het Zuidereiland alleen maar groter zal worden, zitten we er sterk over na te denken om weer terug te gaan naar het Noordereiland. Dat kan namelijk wel 10 graden schelen! De toeristenbranche past zich aan , ze zijn de “koude biertjes op het terrasfase” aan het afsluiten om zich voor te kunnen bereiden op de “ warme chocomel met slagroom in je skipak fase “ ! Dat zegt alles over het weer wat we kunnen verwachten de aankomende tijd.

Inmiddels zitten we alweer bij ons vierde WOOFadres en op dit moment proeven van het farmersleventje. Letterlijk en figuurlijk, door iedere avond zelfgekweekte groenten en geschoten beesten opgediend te krijgen. Na vanmorgen in de olijfgaard en de rozentuin mijn gardeningskills opgerkrikt te hebben, zit ik nu in de huiskamer te typen . Terwijl de hond aan mijn voeten ligt, het dochtertje van de familie met de huisrat in haar nek televisie zit te kijken, is haar moeder het eten klaar aan het maken. En ik zit erbij alsof ik deel van de familie ben. Want dat is het gevoel wat ze je hier geven. Warmte, gastvrijheid, zorgzaamheid en openheid past in het plaatje .

Inmiddels hebben we hier en fijn kringetje van mensen opgebouwd door het WOOFEN. Ondanks we er niet meer werken, hebben we er nog steeds contact mee en kunnen er binnenlopen zonder een afspraak te maken. Het feit dat ze deuren van auto’s en huizen hier niet op slot doen, helpt daar ook in mee ;) Dat zegt naar mijn idee veel over hoe mensen hier met elkaar omgaan, met een vanzelfsprekende wederzijds vertrouwen en respect. Al is dat in de grote steden natuurlijk anders.

Bij een aantal mensen die we ontmoet hebben, voelt het alsof we een deel van hun leven zijn geworden, ipv. voorbijgangers die zijn gekomen en gegaan. Dit is een fijn gevoel en het zou een reden kunnen zijn om ons leventje hier het komende jaar verder voort te zetten.
Maar juist deze ervaring, maakt dat we de zekerheid hebben dat ons geluk niet plaatsgebonden is en we de vertrouwdheid om ons heen waar dan ook kunnen creëren. Ook al is het maar voor tijdelijk. Dus ook op het Noordereiland, waar we niet met bevroren neuzen uit bed hoeven te stappen in de ochtend om hem vervolgens onder een warme douche te ontdooien ;) Het is natuurlijk niet te vergelijken met de mensen en de relaties die we in Nederland om ons heen hebben, maar het gevoel om een plek te hebben om naar terug te gaan en altijd welkom te zijn, voelt fijn als je aan het reizen bent in een ander land. En het idee dat je altijd zelf kunt bepalen wat je daarmee wil doen is bevrijdend. Je bent minder gebonden en kunt gaan voor wat jij zelf wil, wat het makkelijker maakt om voor jezelf te kiezen. Al blijft dat voor ons allebei wel een ding wat we lastig vinden en ook hier tegenkomen. Uiteindelijk proberen we in gedachten te houden dat we hier voor onszelf naartoe zijn gekomen en de dingen moeten doen waar wij ons goed bij voelen, een basis waarop we onze keuzes proberen te maken.

WOOFEN is een geweldige ervaring om de kosten te drukken en dichtbij de cultuur te komen, ben erg blij dat we deze ervaring in the pocket hebben en raad het ook iedereen aan! We voelen wel allebei, na iets langer dan een maand bij andere mensen ingewoond te hebben, dat we beide toe zijn aan een eigen plekje. Een plekje waar je lekker kunt doen waar je zin in hebt en je je aan niemand aan hoeft te passen. Want dat is wel wat je onbewust vaak aan het doen bent, hoe gastvrij en gemakkelijk ze ook zijn.
Daarvoor is niet alleen de ervaring maar ook geld in de pocket nodig.

Terwijl het jachtseizoen op dieren hier geopend is, is dat voor ons de banenjacht. Naast het WOOFEN, is dat onze grootste bezigheid op dit moment. We hebben het kampeerleventje waarin iedere dag wat anders gebeurde ingeruild voor dagen waarvan de invulling al te voorspellen is door de klusjes die gedaan moeten worden en het ritme van de families waarin we meeleven.

Aan de facebookberichten te zien loopt iedereen alweer massaal op de flipflops bij de eerste zonnestralen van de lente ! ;) Geniet ervan in ons koningslandje ! 

En oja….ook wij zijn Willempie hier niet vergeten en hebben er samen ook op geproost!

Knuffels van ons !

• 05 Mei 2013 - 12:50

Madelon:

Wat leuk om weer even mee te kunnen genieten van al jullie mooie en bijzondere ervaringen. Zo te lezen genieten jullie nog volop! Hier laat inderdaad de laatste dagen het zonnetje zich steeds vaker zien, joehoe! Geniet van elkaar en van al die mooie en bijzondere ervaringen! Liefs Rob en Madelon

• 05 Mei 2013 - 13:05

Afke:

Wat leuk dat er weer een update is! Heb hem gelijk wel veel plezier gelezen! Dikke knuffel van mij, Afke!

• 05 Mei 2013 - 14:56

Nienke Straatjes:

Hoi !!!

Een nieuw bericht, wat leuk!

Fijn dat jullie nu ook mensen hebben gevonden waar je je thuis en welkom voelt.Iets om op terug te kunnen vallen. Lijkt me erg prettig! Met dat in je achterhoofd (en hart) voelt het 'vreemde' land ook een stuk vertrouwder lijkt me.

Mooi filmpje weer hoor. Word er altijd wel een beetje emotioneel van, maar dat komt denk ik door de muziek ;-)

Heel veel succes met solliciteren!

Liefs, Nienke en de F'jes Oh ja, en een J, die doet ook mee... hahahaha, oh sorry...;-p

• 05 Mei 2013 - 20:25

Roeleke:

Leuk verhaaltje weer! Jullie vinden vast een heel leuk eigen stekkie!:) dikke kus

• 06 Mei 2013 - 12:35

Rita Van Wezel:

ha lieve mensen wat is het leuk om te lezen wat jullie ervaringen zijn maar vooral hoe jullie genieten van elkaar de omgeving en alle lieve mensen die je tegenkomt de rest komt dan vanzelf veel liefs en vooral blijven genieten rita

• 07 Mei 2013 - 15:04

Ruben:

Hanneke en Justin,

Weer een mooi verhaal.....

Ik wil jullie ook nog feliciteren met onze nieuwe koning en koningin :-)
    Fijn om te lezen dat jullie genieten en blijf dat vooral doen...!

Lieve kus en knuffel van mij.

Ruben

ps ik lees dat het jachtseizoen op dieren is geopend.
    Is daar ook een jachtseizoen op mensen..? en is die nu dan gesloten?

• 08 Mei 2013 - 09:57

Ome Ties:

Justin en Hanneke,

We blijven jullie volgen. Het heeft lang geduurd maar hier begint de zomer langzaam zijn intrede te doen. Een nieuwe koning. Mogelijk hebben jullie daar ook iets van mee gekregen. Nieuw Zeeland lijkt wel het aardse paradijs. Jammer dat het zo ver weg ligt. Daarom gaan we donderdag met Ome Jan en Maria 2 dagen naar Noordwijk aan Zee. Hopelijk hebben we mooi weer. We blijven jullie volgen. Wat is precies de betekenis van woofen?

Fijne vakantie verder.

Groeten Van Ome Ties en Bep,

• 09 Mei 2013 - 13:42

Piet:

Hey samen,

Leuk filmpje kwam ik tegen op YouTube! Ik krijg kriebels in mijn buik bij het zien van die mooie plaatjes. Volgens mij houden jullie dat nog wel een tijdje vol! Viel SpaB en tot in de toekomst...

Groetjes Piet

• 15 Mei 2013 - 18:01

Suzan:

Herkenbaar! :) Die herfst is mooi he...?! Geniet er met volle teugen van! Succes met het vinden van n leuke baan. Groetjes!

• 29 Mei 2013 - 16:45

Tini V.d. Heijden V.d. Elzen:

Beste avonturiers..Hanneke ik kreeg jullie site van Corrie en heb hem met veel plezier gelezen, wat 'n mooi verslag, prachtig land, en aardige mensen..geniet ze nog en succes met het vinden van werk..groetjes Tini